Wednesday, April 18, 2012

pecah

pecah semua empangan air jiwa saya
kerana melihat awak yang tidak berdaya
jauh di suatu suasana
yang nan tak tergapai dek tangan saya

pecah semua empangan air jiwa saya
di suatu pagi yang hening di bumi saya
awak sedang berlumur darah saudara sedarah
bertarung menjaga bumi tercinta

pecah semua empangan air jiwa saya
mengenang cuma doa yang saya kirim saban ingatan datang
semoga Tuhan pelihara awak
serta saudara seagama saya yang lain
di tengah metropolitan ini
di tengah keramaian manusia yang sungguh jarang menilai erti aman
di celah deraian hujan petang ini
semoga perjuangan yang kita depankan
membawa perkumpulan kita di sana

pecah semua empangan air jiwa saya
petang ini.

hujan lebat, aku takut dengar bunyi guruh dan
gerun melihat panahan kilat
kemudian tersedar
ini cuma hujan air,
di sana hujan peluru, banjirnya darah.
Palestin, ini ingatan aku.
Damansara Perdana

No comments: