Friday, November 25, 2011

bualan


ada satu masa kau lelah
esok-esok aku pula yang lemah
tapi tak pernah lagi sampai benci
kerana aku terlalu tidak mahu rasa benci
sama juga dengan engkau

cerita kita lama dulu dah banyak berbuku
sampai nak meluah kongsi pun naik malas
kerana?
kerana membuka buku lama ibarat mencurah asid
sakitnya berhari-hari--
--bagi aku
kurang sedikit untuk engkau
kerana waktu lebih lama mendodoi engkau

apalah nak ditanya tentang masa depan?
di bila hari ini kita senyum
walau kadang rasanya tawar

apalah nak digusar lagi tentang orang?
dulu kata kau.
maka aku layankan saja

cuma kadang-kadang tengah malam,
tengah hari buta,
awal pagi, aku selalu diasak
buku lama terbuka
cerita lama singgah
dan kemudian satu hari kemudian
aku rasa hendak terjun dalam laut
baring atas pasir pantai
tarik engkau duduk sama
kita renung langit
dan diam sampai hati kita berbicara sesama mereka
mulut kita katup

No comments: